Joissakin terveyskeskuksissa on onnistuttu luomaan
ilmapiiri, joka saa lääkärit viihtymään pidempään. Paljon on kiinni
ylilääkäristä ja hänen johtamistaidoistaan ja -halustaan. Kiinnostus psykiatriaa kohtaan
vaihtelee. Joissakin paikoissa suhtaudutaan avoimesti ja innostuneesti
psykiatriaan, ja terveyskeskuslääkärit uskaltavat itse hoitaa masennuspotilaita
muutenkin kuin vain kirjoittamalla masennuslääkereseptin. Tällainen kulttuuri
periytyy, ja uudetkin lääkärit omaksuvat sen.
Joissakin paikoissa ei tällaista myönteistä suhdetta
psykiatriaan ole, vaan psykiatrisiin häiriöihin suhtaudutaan epävarmuudella.
Konsultoivana psykiatrina saatan kuulla, että lääkärin ei mitenkään ole
mahdollista tavata samaa potilasta useampaa kertaa. Kommentit, että
psykiatrisia potilaita ei voida hoitaa siten, että aina on uusi lääkärin naama
vastassa, saattavat kaikua kuuroille korville.
Uskoisin, että psykiatrisen osaamisen vahvistaminen lisää
terveyskeskuslääkärien työssä viihtymistä. Itse tein terveyskeskuspalvelun, kun
olin työskennellyt pari vuotta psykiatrialla. Koin, että psykiatrisesta
työkokemuksesta oli valtavasti hyötyä terveyskeskustyössä.
Terveyskeskuspsykiatria oli hyvin palkitsevaa: potilaat toipuivat pienillä
interventioilla ja olivat tyytyväisiä. Minulla oli pidennetyt vastaanottoajat
psykiatrisille potilaille, eikä kukaan ylemmältä taholta valittanut siitä.
Selvisin väestövastuulääkärin työstä ihan hyvin, vaikka työtahtini olikin hitaampi kuin muilla. Sain
kiitosta esimieheltä ja potilailta.
Uskon vahvasti, että paneutuminen potilaan asioihin
kannattaa. Ja sitä psykiatria opettaa. Kun potilas otetaan kokonaisvaltaisesti
vastaan ja hänelle annetaan riittävästi aikaa, hänen hätänsä lievittyy ja
lopulta aikaa säästyy ja hommat tulevat hoidettua paremmin kuin kiireisillä
pikakäynneillä, jotka jättävät potilaalle pahan mielen ja tunteen, ettei tullut
kuulluksi. Uskoisin, että nimenomaan potilaiden psykiatriset ja sosiaaliset
ongelmat ovat niitä, jotka kuormittavat eniten terveyskeskuslääkäreitä. Jos
lääkäri tuntee, ettei hänellä ole työkaluja, osaamista eikä aikaa auttaa
potilaita näissä ongelmissa, hän ahdistuu tai harmistuu, turhautuu ja saattaa toivoa, että pääsisi potilaasta mahdollisimman nopeasti eroon. Tämä ei voi
olla välittymättä potilaalle.
Mistä sitten terveyskeskuslääkäri voi saada psykiatrista
osaamista? Miten nuori kandi tai erikoistuva lääkäri, jolla on takanaan vain
psykiatrian kurssi, voi osata hoitaa masennuspotilaita? Tähän tarvitaan, paitsi
tukea kokeneemmilta terveyskeskuslääkäreiltä, myös erikoissairaanhoidon mukaan
tuloa.
Terveydenhuoltolaki velvoittaa erikoissairaanhoidon ja
perusterveydenhuollon tekemään yhteistyötä. Psykiatrian kohdalla yhteistyö voi
olla koulutuksellista ja työnohjauksellista; psykiatri voi käydä pitämässä
luentoja ja konsultaatiotilaisuuksia, joissa terveyskeskuslääkäreillä,
psykologeilla ja depressiohoitajilla on mahdollisuus keskustella
potilastapauksista yhdessä psykiatrin kanssa. Joskus psykiatri voisi myös
jalkautua ja tavata potilaan yhdessä terveyskeskuslääkärin kanssa. Edes silloin
tällöin. Työkierto terveyskeskuksesta psykiatriselle osastolle,
lyhytaikaisestikin, olisi kovin hyödyllistä. Samaa sanovat tietysti kaikkien
erikoisalojen edustajat, kaikki pitävät varmaan omaa alaansa kaikkein
yleishyödyllisimpänä. Väittäisin kuitenkin, että psykiatria tarjoaa välineitä,
jotka auttavat kaikessa potilaiden kohtaamisessa. Olisi hyvä, että
terveyskeskuslääkäri saisi tehdä työtä yhdessä kokeneen työntekijän kanssa. Yksin ei pitäisi kenenkään joutua ylivoimaiseen tilanteeseen –
vastaamaan hoidosta, jota ei osaa toteuttaa. Sitäkin valitettavasti tapahtuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti